Jeg har længe vidst, at kutteren havde en Danmark motor, fra Rudkøbing, lagt i. Det har far fortalt og det står også i tilsynsbogen, som jeg har.
Jeg fandt en hjemmeside fra Rødvig Skibsmotormuseeun, hvor der stod, at de havde en Rudkøbing motor, så jeg ringede til dem, og fandt så ud af, at den var for lille i forhold til farfars motor; men vi fik en snak om skibsmotorer, og lederen derovre fortalte, at der havde været en artikel om Motorfabrikken Danmark i Rudkøbing i "Fynske Minder 1981", og fandt her udaf, at der fandtes en protokol hvor alle motorer der var solgt fra 1906 til 1958, var noteret.
Efter nogle opringninger fandt jeg ud af, at protokollen lå hos Langelands Museum. Jeg ringede til dem og fik fat i museumsleder Ole Mortenssøn, som også var forfatteren til artiklen, han ville gerne undersøge om farfar stod i den. I tilsynsbogen stod der at kuttren var bygget i 1928, og havde fået lagt ny motor i1938, Ole undersøgte begge dele, og fandt følgende:

Jeg har kigget i protokollen fra motorfabrikken, lmr nr. 12779, og fundet følgende:

1928 solgt motornummer 895 12 - 18 HK (glødehovedmotor) H. J. Hansen, Marstal pris 4500 kr.
1938 solgt motornummer 1038  30 - 35 HK, Hans Hansen, Marstal, - med blyant er skrevet:  3 bl. Skrue 21 mm Dødrum (benzin) norm. Spids og Dyse (for Petroleum Dyse 20). Regulator begynder 75 mm før top i ren Stilling