Jeg har
længe vidst, at kutteren havde en Danmark motor, fra Rudkøbing, lagt i. Det har
far fortalt og det står også i tilsynsbogen, som jeg har.
Jeg fandt en hjemmeside fra Rødvig Skibsmotormuseeun, hvor der stod, at de
havde en Rudkøbing motor, så jeg ringede til dem, og fandt så ud af, at den var
for lille i forhold til farfars motor; men vi fik en snak om skibsmotorer, og
lederen derovre fortalte, at der havde været en artikel om Motorfabrikken
Danmark i Rudkøbing i "Fynske Minder 1981", og fandt her udaf, at der
fandtes en protokol hvor alle motorer der var solgt fra 1906 til 1958, var
noteret.
Efter nogle opringninger fandt jeg ud af, at protokollen lå hos Langelands
Museum. Jeg ringede til dem og fik fat i museumsleder Ole Mortenssøn, som også
var forfatteren til artiklen, han ville gerne undersøge om farfar stod i den. I
tilsynsbogen stod der at kuttren var bygget i 1928, og havde fået lagt ny motor
i1938, Ole undersøgte begge dele, og fandt følgende:
Jeg har kigget i protokollen fra motorfabrikken, lmr nr. 12779,
og fundet følgende:
1928 solgt motornummer 895 12 - 18 HK (glødehovedmotor) H. J. Hansen, Marstal
pris 4500 kr.
1938 solgt motornummer 1038 30 - 35 HK, Hans
Hansen, Marstal, - med blyant er skrevet: 3 bl. Skrue 21 mm Dødrum
(benzin) norm. Spids og Dyse (for Petroleum Dyse 20). Regulator begynder 75 mm
før top i ren Stilling